onsdag 29 oktober 2008

Tio år sedan

Ikväll är det exakt tio år sedan den katastrofala diskoteksbranden på Backaplan som skördade 63 unga människors liv. Min syster hade kunnat vara där, hennes skolkamrater fanns bland de omkomna och en vän jag nyligen har lärt känna fick sin kropp brutalt förändrad efter katastrofen som höll på att bli hans död. Jag ångrar verkligen att jag missade fackeltåget över Göta Älvbron ikväll och känner skuld att jag inte var där och visade mitt stöd för de familjer som fortfarande lever i sorg.

Några jag tycker borde se över sina prioriteringar i än större utsträckning är dock tv4-nyheterna. Att inte ranka tioårsdagen som en toppnyhet är i mina ögon skamligt och ovärdigt. Efter konkursdrabbade flygbolag och nåt om Volvos kris kommer, efter två misslyckade försök att få in inslaget, ett minutlångt klipp från fackeltåget och avtäckningen av en minnessten med alla offrens namn på. Hade jag haft en närmare relation till katastrofen hade jag känt mig föraktad. Endast baserat på denna missprioritering. Inte ens i lokalnyheterna var detta nyhet nummer ett. Lokalnyheterna!

Minns de inte den där disiga morgonen för tio år sedan? Hur Göteborg vaknade som i en dimma, oförmögna att förstå? Vad var det egentligen som hände i natt? Kan det vara möjligt? Hela staden var lamslagen i dagar framöver. Alla kulturevenemang ställdes in. Man kunde ta på den fruktansvärda stämning som rådde över Göteborg. Minns ni inte det, tv4?

Minnet av denna katastrof borde vara en riksangelägenhet. Det är allt jag har att säga.

1 kommentar:

Peyman sa...

Bra skrivet Karin!
jag håller med dig!
jag kommer ihåg.
även efter begravningen,över 10,000människor från hela sverige , visade tv4, ca 1 min av hela sermonin!
folk har inte tid nu!
måste tänka på ekonomin!