söndag 19 oktober 2008

Puhhh vilken söndag!

Tack alla härliga gäster för en grym söndag! Idag stod järngänget beredda att ta emot en stadig ström av fikasugna i den underbara höstsolen. Klarblå himmel, frisk bris och underbart solsken hela dagen. Det var väldigt skoj, trots mycket att göra. Karin hade kök/disktjänst (heldag för första gången? grattis isåfall!) vilket ledde till att vi ett par gånger stod helt utan glas =), men annars höll jag och Ylva ett schysst tempo och levererade koppar på rad samtidigt köket spottade ut mat i strid ström. Ylva tyckte dock mitt i ruschen att det var extra skoj att slå till min hand när jag skummade mjölk, vilket ledde till en mindre mjölkfontän. Schysst. Själv kände jag mig aningen småseg fram till MrJohan (bror till Fredrik som besökte oss förra veckan. Två kaffetokiga malmöit-bröder bakom badcoffee.com) dök upp vid baren. Han hade beställt två cappu och vid hällning delade jag upp mjölken i två kannor och gav Johan den ena. En utmaning mitt i ruschen!! Dessvärre piskade Johan mig med en schysst rosetta, inte coolt. Mina tävlingsnerver är så instabila vad gäller kaffe att det räcker med minsta lilla tävling för att jag ska ta det på så stort allvar att hälningen blir a la beige-basic. Johan däremot hade grym teknik a la extreme coffeegeek!

Dagen var grym. Inga jobbiga gäster (så gott som), bara kärlek! När jag skulle duka av ett bord nådde kärleken sin topp, den trevliga tjejen tackade och sa: "det är kul att se att ni är så snabba, trots att ni har så mycket att göra"!! Ni anar inte hur roligt det är att få en sån kommentar mitt i ruschen, då och då får man höra det omvända och det sporrar inte direkt. Tack du! Det är så gott som alltid roligare att jobba en sjukt stressig dag än en seg dag. Och idag flöt allt precis som det skulle. Mitt under dagen gick vi också över till den nya rosten... mmmmmm...mumma! Färsk mumma! För färsk mumma! Det lever fortfarande och kittlar på tungan.

Slutsats: Karin ska ha kökstjänst oftare, Ylva ska oftare slå på min hand när jag skummar mjölk och det ska vara SOL OCH KLARBLÅ HIMMEL VARJE DAG! VARJEEEEEE DAG!

3 kommentarer:

Karin Hedberg sa...

Bah. Jag började min cafékarriär i köket på ökänt dygnet-runt-öppna Café Tintin, kända för sin stekta, med betoning på STEKTA mat. I månader stod jag som i en dimma och stekte bacon innan jag så mycket som ens fick lukta på en kaffeböna. So don't you HA-HA KARIN DISKAR me!

Anonym sa...

En annan kaffetokig, undrar när ni skall visa att det är Göteborg som regerar på 4-cappu-tävlingen. Visa vad ni går för nu!

Ni verkar ha för mycket gäster :)

Poyan sa...

yo mattias! vi har kört ett par testomgångar med onämnvärda tider, ska köra ett seriöst i veckan... däremot var det så äckligt att se daniel c's 1.00 att man tappar lust... 1.00.. känns väääldigt svårslaget... sjukt snabbt... det skulle ju kännas bättre om nån göteborgare slog honom... nu blev man ju ganska taggad.. kanske drar ner till kafeet nu vid midnatt o kör till morgonen...