söndag 27 juli 2008

Respect the icecoffee!

Idag, i hettan, kom en trevlig tjej in och beställde en islatte. Men vi har ingen is, än (kanske dags att fixa ismaskinen). Då ber hon om en enkel espresso. Sedan ber hon mig fylla upp koppen med kallt vatten ur kranen. Självklart, tänker jag, och serverar henne.
Jag skulle aldrig dricka mitt kaffe så, mest för att jag inte kan tänka mig att det skulle smaka bra (har ej testat dock). Jag brukar säga vad jag tycker när gäster beställer kaffe på ett sätt som enligt mig förstör smaken. Föreslå ett alternativ. Förklara att socker förstör smakbalansen. Att en pappersmugg och träsked försämrar smaken men ALDRIG att jag av "respekt för espresson" vägrar servera något. ALDRIG! Vem är jag att tala om vad som är rätt och fel i en branch där vi varje dag lär oss alternativa sätt att se på kaffe och olika bryggmetoder. Vem är jag att tala om för en gäst vad som är rätt eller fel när det gäller vad vi uppfattar som gott eller äckligt. Det är skillnad på kvalitet och smak, det får vi inte glömma. Marabou mjölkchoklad är gott, men Amedei är kvalitet (nu råkar jag tycka att Amedei smakar bättre också, men jag tycker inte Marabou är äckligt). När det gäller kvalitet har jag bestämda åsikter om vad som är bra och dåligt, men när det gäller smak vill jag tro att jag har mer vett än så.
Det finns en del i denna branch som glömt allt vad gäller ödmjukhet och respekt. Just dessa nördar saknar all distans till yrket och produkten och påminner ibland om sekter i sina uttalanden. Varför? Varför denna dyrkan? Varför denna fanatism? Att nörda ner sig i något är bra, och ibland kul, men att dogmatiskt och fanatiskt bedriva en onaturlig dyrkan av kaffet och baristorna är aningen för mycket för mig.
Nu har t.o.m. Washington Post skrivit om en dispyt på en kaffebar i USA där baristan vägrat servera en trippel espresso över ett glas med is (bör tilläggas att ägaren, som försvarar sin barista, sitter i styrelsen för SCAA). Varpå gästen då beställer en trippel espresso och ett glas med is. Men baristan är inte nöjd utan måste ta ny kontakt och säga "det du gör är inte okey. Detta är vår företagspolicy, att bevara kaffets integritet". VA?! Enligt mig ska man försöka vägleda, utbilda, komma med förslag men hur kan man ens få för sig att säga en sån sak. Läs vidare på Viva espressi (som sedan länkar vidare till resten av historien). Jag skulle t.o.m. faktiskt kunna tänka mig att påpeka att något en gäst beställt är äckligt, men jag skulle aldrig vägra servera det (om möjligheter finns vill säga).

Specialkaffe världen vill ha vissa ramar och regler för vad som är espresso osv, det förstår jag, speciellt med McCafé som nu är på g. Problemet finns varje dag när folk jublar över en espresso på ett coolt märkeskaffe och du försöker förklara varför Aricha är så underbar som espresso. Eller varför Mito är bättre än nån italiensk robustablandning, rent kvalitetmässigt. Men ovan beteende är sjukt och desperat. Ett jippo av ett gäng reaktionärer som inte vill att kulturen ska utvecklas. Tur att alla progressiva nördar med distans är så aktiva och duktiga. Dan får nog skrivas in i den senare kategorin. Jag har nog aldrig hört honom eller läst att han skrivit att något är dåligt.

Vidare har Viva espressi listat hur man ska och inte ska bete sig på ett kafé/kaffebar. Läs gärna! Här följer några punkter jag vill lägga till:
* Säg hej när ni kommer fram till kassan, det dör ni inte av. Det motiverar vår servicemind.
* Prata med oss och inte med ditt sällskap. Prata för allt i världen INTE i telefon.
* Säg tack! Att vara artig är inte dödligt, rent vetenskapligt d.v.s.
* Säger vi att en beställning inte är möjlig (av vilken anledning som helst) tjata inte då. Vi har förmodligen en vettig anledning. Respektera detta. Respektera att vi kanske HAR tänkt när vi satt ihop en meny, att vi kanske INTE vill göra en halv smörgås. Att vi inte vill sälja en halv kaka osv. Det innebär resurser och kostnader i oändliga mängder att anpassa sig efter alla. Och det funkar inte att göra undantag för alla, för då vill alla ha ett undantag. Vi VET, för vi har testat, det utnyttjas bara!
  • Ta inte en miljon servetter, du behöver inte så många. Tänk inte på oss, tänk på miljön. Bara du tänker.
  • "Jag ska ha" känns inte kul o höra. Vi vill gärna tro att vi har självrespekt. Och vill vill gärna tro att ni har det med.
  • Gapa inte ut "vart är toan?". "Ursäkta" är ett bra ord att använda, dock inte när vi är upptagen med att bereda kaffe eller tar en beställning.
  • Beställ inte för hela sällskapet och sedan be att få betala separat. När vi trycker på de små knapparna på kassan så är det inte för att vi älskar att höra det lilla pipet!!
  • Är det hela världen om ni bjuder en vän! Fy fan för snåla människor! Speciellt när vi påpekar att vi har ont om växel och ni är fem personer som alla har en beställning som kostar t.ex. 61kr.
  • Som jag tidigare skrivit är det väldigt oaccepterat att ha skor på soffor och bord. Sitt riktigt, åtminstone när ni är ute bland folk. Gäller även publika spårvagnar!
  • När vi frågor om det smakar bra kan ni ju åtminstone svara, då vet vi nämligen också att vi kan duka av. Och att ni fortfarande lever.
  • Kom inte in och läxa upp oss med t.ex. hur vi ska göra kaffet bara för att du praoat på ett kafé 1978! Typ på shahens tid i Iran. Vi orkar inte ens lyssna. Befogad kritik eller råd är mer än välkommet. Skitsnack undanbedes. Om det inte är hysteriskt roligt dock, då får vi oss ett redigt skratt hela dagen.
  • Ljug inte när ni är inne för att gapa om hur länge ni väntat på maten. Klockslag finns på bongarna uppe i köket. För ofta blir 12 minuter 35! Bortskämda människor bör först ta en titt på hela serveringen och kön, är det mycket folk tar det lite längre tid. Tar det alldeles för lång tid ändå behöver du inte vara otrevlig, vi kommer kompensera dig oavsett.
  • När ni tvångsmässigt beställer just en negerboll, och vägrar säga chokladboll, delicatoboll, coccosboll etc, och ditt SÄLLSKAP påpekar att det heter chokladboll ge då fan i att dra meningen "det heter negerboll som det alltid har gjort, passar det inte får man åka hem". Det är sååå 1992! Jag har bott här sedan jag var 5 år, således i 21 år. Jag fick mitt svenska pass och medborgarskap innan både Karin och Ylva föddes. Och med få undantag vill jag säga att behärskar språket bättre. Vart tycker du jag ska åka? Dessutom är risken för en rak höger påtaglig. Speciellt när vi ställer fram den och säger "här är din CHOKLADBOLL". Du behöver inte förtydliga att du är en obildad bonne (ursäkta alla riktiga bönder), det syns! Ordet neger (i svenskan, dock ej i latinska språk där negro betyder svart) är rasistiskt och är ett ord man benämnde slavar med. Det är nog få negrer som vill bli påminda om deras förfäders slaveri under västerländska kolonialister. Att du känner en neger som inte bryr sig säger bara hur dum du är. Att du använder ordet har vi inga som helst problem med (vi har vänner som trivs med användandet vi med), men snälla för inget korståg hos oss bara! Sektlokalen borde väl vara bättre? Hur dum får man egentligen bli?

Nu är jag för trött för att komma på något mer (detta inlägg bara växte och växte), men jag har nog ett par punkter till på lager. Främst vill vi att ni behandlar oss med respekt, såsom ni vill att vi respekterar er. Ofta när jag inte är på humör beror det på gästen innan dig som bara var tvungen att vara otrevlig. Jag tror ofta att det bara är en tidsfråga innan man exploderar, men inget tyder på det. Man tar skiten ändå, för att det är ett serviceyrke. Idioter finns det en mängd av, men de flesta gäster är väldigt trevliga. Tack alla ni som förgyller dagen med ett leende och en klapp på axeln i värmen. Tack för att ni är så trevliga och att ni sprider glädje.

11 kommentarer:

Josef sa...

... och kom inte in och börja beställa kaffe när ni ser att alla stolar står på bänken och man städar för fullt. Det är STÄNGT.

tack för det inlägget! Satt perfekt, tänkt mycket på det där. Det finns många otrevliga, men jag tycker det finns desto fler trevliga och förstående personer.

Och detta som en viss barägare tvärs över atlanten gjorde vinner ju inte direkt nya kaffesjälar... Ödmjukhet öppnar alltid dörrar!

Poyan sa...

tack josef, jag glömde den punkten. den kan vara väldigt rolig... vi börjar ofta städa innan det är helt stängt och då kan vi ta nån gäst också. men när alla lampor är släkta och dörren är låst, då är det nog stängt.

Anonym sa...

Bra inlägg Poyan!

Respekt och ödmjukhet är något som skulle vara självklart!

(Väntar med förtjusning på nästa "känslo tömning")

Anonym sa...

Vad ska vi kalla trälim? Jag vill inte påminnas om att mina förfäder levde som trälar på järnåldern... :)

För den som vill läsa fler oförskämdheter i kaffebarsmiljö tipsar jag om http://baristasnack.blogspot.com/

Folk är inte kloka.

Anonym sa...

Finns det sånna typer?? Jag häpnar!

Jag skulle aldrig säga "jag ska ha.." tex.
Självklart säger man tack!

Usch vilket folk!

Men keep up the good work. Jag hoppas jag är en trevlig kund som ger er ork att fortsätta.
Ett leende och ett tack kan betyda mycket. Det har jag lärt mig på andra håll.
Tex på kaffebarer där jag inte får det tillbaka från baristan....

kafe marmelad, Ni är bäst! Alltid ett leende och bra service från er!

Oscar sa...

jag tycker det känns olustigt när näringsidkare eller baristor gör långa listor på hur de vill att deras kunder ska eller inte ska bete sig.

Man känner sig inte välkommen som kund om man måste bete sig på ett visst sätt: man bör ej beställa ett visst sorts kaffe, man får ej ta för lång tid på sig, man får ej slå med fingrarna mod bardisken.

Om det ska vara så många regler så stannar jag hellre hemma!

Poyan sa...

Hej Oskar! Gillar det du skriver. Och på sätt och vis har du rätt! Jag har talat ur en anställd baristas position. Och jag tror att det gäller rakt över hela branchen servering. De gäster som krånglar mest råkar vara våra mest uppskattade stammisar, våra vänner och våra familjer. Men de är inte otrevliga. Vad jag försöker få fram är att ni är gäster hos oss. Precis som om jag gästar ditt hem. Då vill du väl att jag ska respektera dig och vara snäll och föstående. Det är allt. Jag vill inte ha några regler. Annars hade jag satt upp dom på väggen. Det här var bara ett forum att fortsätta en tidigare startad diskussion och uppmärksamma dialogen. Jag är glad att vi alla inte är likadana och att det finns jobbiga människor, däremot är det tråkigt att ett fåtal gäster inte kan respektera baristan. Sedan om du står och trummar på disken spelar mindre roll. Vi träffar och pratar med en massa människor varje dag, så man lär sig att läsa folk efter ett tag. Och min förhoppning är att de som bara jävlas skärper sig. Om alla har rent samvete över sitt beteende så är det inga problem, men jag tror att en hel del själva mår väldigt illa och ofta låter det gå ut över någon servitör. Tack för din åsikt. Hoppas du itne stannar hemma. Gör mig en tjänst dock, nästa gång du är och fikar. Sätt dig nära kassan och iakta alla gäster i 20min! Ps. Jag älskar den här värmeböljan, lite energikrävande att jobba dock. Men generellt är alla gladare på sommaren.

42beans sa...

Hallå Poyan! Inte mer än rätt att svara på din blogg. Känner att nu djävlar är vi igång!
Jag ska först och främst erkänna att jag aldrig haft mitt eget ställe och på så sätt aldrig varit i ägarposition vilket gör mig bortskämd och snobbig. Med detta sagt vill jag ändå säga att bara för att baristan är ett serviceyrke måste man inte ställa upp på vilka respektlösa dumheter som helst. Speciellt inte om man handlar med en råvara som är extremt kostsam (skulle vara intressant att se medellivslängden hos en kaffebärsplockare i typ Vietnam eller Etiopien) att ta fram och förbannat knepig och krävande att tillaga.
Jag drar en till parallell; Jag går till en riktigt skön restaurang som serverar en fisk som är lokalt fiskad och tillredd med en sås som perfekt harmoniserar rätten. Och då frågar jag efter ketchupen. Kocken har precis svettats i 20 minuter över att få den perfekt mjällt tillagad och servitrisen brände handen för att få ut den på en gång och så dränker jag den i Heinz. Hade jag varit kocken hade jag nog blivit förbannad. Jag måste ha en yrkesstolthet och det är inte vidare extremt snobbigt att vägra en espresso 2 go. I ärlighetens namn har jag dock aldrig vägrat någon eftersom jag bara stått som anställd. Däremot har jag förklarat med en sådan attityd att gästen förstått varför det är dumt.

Poyan sa...

Levak my friend! Jag har sovit på ett svar, och lovar att hålla den här sjukt bra dialogen vid liv. Men jag måste svalka mig med lite bad efter den här arbetsdagen. Återkommer snart, hur var det nu med Aeropress-SM, finns det platser kvar?

Anonym sa...

Kom gärna 15 minuter efter stängning och beställ en enkel espresso. Betala med kort (10 kr) och be att få ta med den när den redan är bryggd.

Poyan sa...

Levak!
Jag och du har lärt oss att ett bra kaffe är balanserat. Både som espresso och med mjölk. Vi har en gäst, halv-italienare, bott där nere, en av sveriges bästa kockar, kommit tvåa i kock-em. Vi kan väl säga att han kan smaker. Om han föredrar att ha socker i sitt kaffe, trots att jag förklarat hur det förändrar smakbalansen, har jag då rätt att vägra servera honom. För i min värld är det egentligen en synd att ha i socker i bra kaffe. Men vår gäst vill och vem är jag att lära honom om smak och kvalitet. Ditt exempel om kocken och fisken är bra. För kocken lär förmodligen bli förbannad och undra vad det är för en idiot. Men han skulle nog inte vägra gästen detta av anledningen att det är respektlöst mot så fin mat.

Vad gäller servicebranchen så har du rätt, vi ska inte ta vad som helst, jag är först med att skriva under det. Men på detta sätt lär vi nog mer uppfattas som snobbiga och inte reseptabla. Det finns en idoldyrkan i denna branch som det redan är, vissa baristor tror att dom är gudar och de har en skara groupies. Utan någon utbildning eller ett "bra" jobb har många hamnat i servicebranchen. Om man nu är en väldigt duktig barista, ska man inte vara ödmjuk. Folk sliter arslet av sig i 5 år för att få en examen, ingen lätt sak. Och här är vi kaxiga bara för att vi kan göra grymt kaffe, och helt glömt att vi spenderar stor del av dagen med att sopa och moppa, diska och torka bord, svettiga och smutsiga. Jag vill inte att vi tror att vi är bättre än andra. Det leder i sin tur att en bra barista är bättre än killen i disken. Och åtminstone hos oss är det en gemensam satsning vi gör och allas jobb är exakt lika mycket värt. Det finns ett stort värde i det vi gör och jag om någon vill ännu mer höja värdet på vårt arbete. Men då måste man börja underifrån och bygga en bra grund. Det känns lite instabilt när man försöker blåsa upp något genom att t.ex vägra servera en espresso på is bara för att "man är såå jävla bra". Det är ren pr-bullshit. Det är ett hån mot alla andra inom service som verkligen gör ett stort jobb.

Gällande priset på kaffe och det hårda jobb bönderna gör enligt mig: Kaffe kommer aldrig ha ett stort värde ifall vi inte värdesätter ursprungets arbete. tredje världen KAN! Aricha borde vara ett exempel på det. Så bistånd, fairtrade osv är bull. Det enda som funkar är fri-handel! Inga subventioner, fri konkurrens på kvalitet. Därför gillar jag J&N sätt att arbeta, med det krävs mer. När bönderna har det bra och har en makt, då sprider sig stoltheten längre ut i kedjan. Fan kolla på bönderna i Frankrike, de har stolthet och makt.
Vi måste sluta tänka som västerländska kolonialister, vi måste handla fritt, rättvist och kvalitetsmedvetet. Och verkligen sluta tro att vi är så mycket bättre än dom, förstå att det i mångt och mycket är "vårt" fel att världen ser ut som det gör, att vi inte betalar tillräckligt för vårt kaffe. Sen kan fairtrade vara en tillfällig lösning, men jag gillar inte tillfälliga lösningar som inte ens riktar sig på att försöka lösa det faktiska problemet. Dock rekommenderar jag givetvis att i de fall man väljer mellan rättvisemärkt och orättvisemärkt givetvis väljer rättvisemärkt.

Till sist, jag pratar endast ur en anställd baristas synvinkel, jag är nog säker på att peyman, ägaren, skulle hålla med.

Håll dialogen kokande!