torsdag 31 juli 2008

Sakfelen

Någon efterfrågade i en kommentar vilka sakfelen i Göteborgspostens artikel om mig och kaffe var. Förutom direkta sakfel finns också en övergripande känsla i reportaget som för mig är olustig. För det första upplevde jag att man från tidningens håll hade en väldigt klar idé redan från början om vem jag var och hur man ville förmedla den. Jag utmålades som något sorts superwoman som klarar allt själv, en Kajsa Kavat i kaffebarsmiljö. Man ville gärna betona att jag var yngst nånsin i finalen i Barista Cup-sammanhang, något som jag aldrig ens reflekterat över. Och jag har givetvis aldrig hävdat att jag är självlärd inom kaffe, på den nivå jag är idag. Jag fick upp ett intresse och lärde mig grunderna i princip på egen hand, men det gör mig inte självlärd. Jag har inte gått några officiella barista-utbildningar, varken hos beige eller någon annanstans. Poyan och Ylva har lärt mig. Kaffets själ har jag lärt känna på Kafé Marmelad, goddamnit!

Men svarar man bara rakt av på journalistens frågor så blir det, hur klyftigt du än svarar, hon som sätter an tonen. Det är därför man går kurser i mediaträning. Och det har jag inte gjort. Jag fick lära mig den hårda vägen istället, som alltid... (inte bitter).

Så, här är listan över sakfelen:
  • Jag var en av 6 finalister, inte 14.
  • Det är 100 gram smör i espresso- & chokladkakan. Inte bara: "smör".
  • Har inte sagt självlärd.


Peace out
/Karin "intervjuoffret" Hedberg

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tyvärr är det väl ofta så med tidningsintervjuer. Man svarar en sak, och sen skriver dom ihop en artikel som passar skribenten i fråga. Det betyder inte alltid att det är samma sak som man själv menar.
Jag är själv musiker och har råkat ut för det där ett några gånger. Jag är glad om det inte är "för många" fel i en artikel.....

Fina bilder och bra reklam för er dock :-)

Heffa sa...

Nu blev jag sugen på att testa espresso- & chokladkakan!
Undrar om jag hinner smita in till Majorna en sväng under lunchen...

Ylva sa...

god damn it JAG var ju yngst i barista cup någonsin (endast 18 när jag tävlade!!) //Ylva som inte heller är bitter hehe

Karin Hedberg sa...

fast jag var tydligen yngst i finalen, så där prickade journalisten faktiskt rätt. hon lät nästan lite besviken när hon fick reda på att jag inte var den enda tjejen...

Poyan sa...

ett annat sakfel är att vi har frappe.not yet. nu har äntligen poletten ramlat ner! det är en massa som frågar efter islatte hela tiden! tack för den! men men... ismaskinen ska vara reparerad på måndag, lagom till regnet!! "bra reklam dock", stämmer bra, ett helt uppslag i gp är det inte många som får och det är väldigt kul, både för karin som person och marmelad. ger så mycket snabbare respons än en annons. idag var det t.ex en äldre dam som ville beställa en kaffe-mojito, kul!

reportern var dock väldigt bestämd med vad hon ville skriva om, vilket är lite tråkigt. vi ville gärna upplysa henne om branchen och lära henne lite, men intresset var svalt. få henne att skriva en seriös artikel och inte en sån man läser och undrar om reportrar inte ska sätta sig in i ämnet innan de tar till pennan. jag försökte få upp hennes intresse för aeropressen m.t.p kommande sm, men hon var inte riktigt intresserad att ta till sig det (tror att hon uppfattade det som att vi ville göra reklam för oss, vilket är tråkigt). en artikel gör att folk intresserar sig att lära sig. hade hon skrivit om aeorpressen och arichan jag presenterade hade det hjälpt branchen i sin helhet med ett ökat intresse hos almänheten. istället fick karin testa påskaffe! därmed förstår ni kanske varför utvecklingen inte går tillräckligt fort, det finns inget medialt intresse, inget seriöst iaf. vi är i vilket fall väldig tacksamma och glada och hoppas på fler artiklar, gärna de som mer berättar om vårt arbete. tjena!