onsdag 10 september 2008

Aeropressfilosofi och Idido Misty Valley

I tre omgångar testade jag det fin-fina kaffet Misty Valley. Endast genom en Aeropress. Väldigt gott kaffe. Likt Arichan men inte lika explosiv. Ett lent, fint och fruktigt kaffe. Lyx från ett Etiopien som tydligen inte tänkt sluta överraska.

Min Aeropressfilosofi har grundat sig i ett rent kaffe där karaktärerna släpps fram. I mångas mun ett blaskigt kaffe, men i mitt tycke ett skitgott och lent kaffe där dom fina tonerna ges utrymme. Jag har testat i flera omgångar att ändra parametrarna kors och tvärs; underdosera och överdosera, 82grader och 92grader, mala grovt och mala finare och mer och mindre vatten, samt allt därimellan. Jag kom slutligen fram till samma sak som innan och under Aeropress-SM, underdosera är godare! 10gram kaffe, lite finare än bryggmalet, mycket vatten och ett lätt tryck, samt förfuktning av filtret. Dock hade jag lite svårt att bestämma mig för om vilken temperatur på vattnet som var bäst just vid det här läget, 82 eller 90grader.


När beskan och syrligheten försvinner släpps andra magiska toner fram. Och det är just detta jag gillar med Aeropressen, ett kaffe som nästan blir som jos. Vill jag dricka något intensivt så föredrar jag nog en espresso.
Misty Valley är perfekt genom AP. Som vår egen Misty sa: it rolls perfectly on your tounge. Karin: mer hallon än jordgubbe, i jämförelese med Arichan. Ylva: svartvinbärssaft!

Så gott som alla mina överdoserade koppar ratades i jämförelse, främst när de fått stå en stund då beskan blev olidlig. Trots allt ska man väl dricka hela koppen och inte bara koppa det, eller? Och ja, jag lovar, jag förstörde inte de överdoserade kopparna bara för sympatins skull. Det roliga är väl ändå att jag fram till 2-3 dagar innan AP-SM alltid körde 18-19gram. Sen fick jag tips om underdosering, och nu är det bara underdosering som gäller.


Slutsats; Nästa AP-sm gör jag precis likadant (skojar bara, gör allt för att vinna)! Hade domarna fel? Nej, det är ju en smaksak och ren smaktävling och det är det underbara med kaffet. Är jag ändå bitter? Tror fan det! Johan och jag är officiellt inte vänner längre!!! Anders är och förblir min bästa kaffekompis! =) OCH härmed döper jag om rosteriet till Anders & Nyström!!


1 kommentar:

Josef sa...

hahaha humor när den är som bäst! anders och nyström...

jag har börjat upptäcka detsamma, går ner i dosering alltmer, har också märkt att beskan gör sig lättare märkt vid högre temp, kör alltid runt 80-82°C. Misty Valley kan jag bara hålla med om att det är fantastiskt.