måndag 4 augusti 2008

en helg med fb80

Nu har vi haft vår fina lånemaskin (laMarzocco fb80) över en helg, har hunnit lära känna, klämma, vrida, ratta och skjuta en hel mängd espresso. Hur känns den då?
som Poyan nämnt tidigare i en kommentar är den vädigt snabb och det känns nästan som att man inte kan göra fel (en känsla jag haft med alla de laMarzocco jag provat på). Jag skulle vilja beskriva den som mjuk och det är flytande och fridfullt att jobba med den. en faktor till detta kan vara tystheten, den låter nästan ingenting!
Vår kära Faema då?
e61 legend är en mycket vacker maskin, vilket jag tror vi alla på Kaféet tycker! den är stilig och passar bra in i resten av inredningen hos oss på Marmelad! när man använder den känns det nästan som att det är mer hantverk på någotsätt även om de båda är helt manuella. att dra den lilla spaken upp och ner på faeman känns på något sätt mer än att trycka på den blinkade knappen på laMarzoccon. Jag personligen tycker att det är lite mörkt "inne" i fb80n det känns nämligen nästan som man går in i ett litet rum för att nå grupperna där e61legend har grupperna på utsidan av maskinen istället för inbyggda vilket släpper in mer ljus och gör att den känns lättare åtkomlig.

För att sammanfatta tycker jag att fb80n har varit härlig att arbeta med och det är alltid roligt att prova på något nytt men jag saknar ändå vår Faema och längtar lite till hon kommer tillbaka (ja! faeman är en hon!!!!)

Inga kommentarer: