torsdag 29 maj 2008

Mjölkkoppning på Johan och Nyström

Igår var jag för första gången på Johan och Nyströms fina göteborgskontor med Anders Holzner och Emma Andersson som höll utbildning.

Vi koppade både kaffe och mjölk (min första koppning!) och testade bland annat att gissa vilken cappuccino som var gjord på vilken mjölk. Mjölksorterna vi testade var: Lätt-, mellan-, standard-, baristamjölk och gammaldags mjölk. Måste säga att jag tycker 3 rätt av 5 var ett helt ok resultat för en förstagångskoppare!

Självklart var det också helt fantastiskt att få koppa kaffe traditionellt. Man märker hur man har lättare att känna fina smakskillnader på kaffen som man "känner" lite bättre. Hur man lär känna ett kaffe. Mina favoriter var, kanske inte helt otippat, de fruktiga och söta etiopiska kaffena.

Tack Emma och Anders för en trevlig och lärorik förmiddag!

UPDATE: Jomen det är klart att jag har testat olika sorters mjölk, inför Barista Cup om inte annat. Jag menar bara att jag aldrig gjort ett blindtest på det sättet tidigare! Det blev kanske lite otydligt. /Karin

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter spännande! Jag undrar vilken som är favoriten bland de olika mjölksorterna - är det helt enkelt baristamjölken som fungerar bäst?

Jag har insett att jag inte kommer lyckas göra riktigt god espresso hemma så jag har införskaffat en nespressobryggare som jag tycker fungerar riktigt bra, och för att göra cappuccino så värmer jag mjölken och skummar med mjölkskummare. Jag brukar faktiskt använda baristamjölk - skummar finfint, men det vore kul att höra vad en expert tycker och varför : )

Karin Hedberg sa...

malin:
Olika mjölksorter går ihop med olika kaffen. Under koppningen i onsdags märkte vi till exempel att beskan i kaffet slog igenom lite för mycket i cappun gjord på lättmjölk. Ju mer fett, desto bättre smakbärare och mer gräddighet. En lättare mjölk kan dock passa bra till ett kaffe med mycket fruktighet och syra, då den låter kaffet tala för sig själv mer. Till ett kaffe med mycket kropp och nöt/mandel-toner tycker jag att en fetare mjölk är att föredra.

Vad gäller baristamjölken så stämmer det du säger om att den skummar bra, det är för att den är proteinberikad och värmebehandlad. Jag tycker den är lätt att få bra konsistens på, men överlag tycker jag inte att den smakar lika bra som t.ex. standardmjölk. Vi kör standard på Marmelad.

Haha, mjölknörden har talat... vad långt det blev :D Kom in nån dag så kan vi snacka mer kaffe och mjölk!

Anonym sa...

Åh, tack för infon, ett riktigt bra uttömmande svar ;-)

Intressant att höra att du tycker standardmjölk smakar bättre. Jag har märkt att det inte blir lika gott med t ex mellanmjölk, och att baristamjölken verkligen tar fram en nötig smak i den espresso jag gör, gott gott. Men standardmjölk funkar alltså lite bättre - köper det nästa gång och testar!

Är tyvärr alldeles för sällan i Majorna, men ett besök på Marmelad är väl värt spårvagnsturen :D