onsdag 18 juni 2008

Utbildning!

Hade en rolig utbildning igår! Har länge tänkt börja med med det men det har bara blivit att man skjutit upp det. Detta blev ett trevligt tillfälle att komma igång.


Tre lärare åkte ända från Landvetter/Borås för att lära sig göra kaffe. Oj va' mycket man har att säga. Vi höll på drygt fyra intensiva timmar med allt från kaffet som råvara till att göra latteart.
Mot slutet röstades vinnaren fram med den bästa arten (ja, ALLA vill lära sig göra hjärtan i kaffet).

Jag höll utbildninen väldigt fritt, frågor fick gärna leda oss frammåt. Inga ramar, inga regler. Frågor som "hur hårt ska vi pressa kaffet" motarbetade jag flitigt. Jag vet inte! Det finns inga regler. Det ska smaka bra. Jag vill lära er konsekvenserna av det ni gör, sedan får ni testa er fram. Jobba med känsla och låt smaklökarna jobba. Inga ramar gör också att man kan direkt anpassa nivån efter förkunskapen. Det blir svårt att dra på för mycket om man inte vet skillnaden mellan enkel- och dubbelfiltret. Lika mycket blir det pladask när man babblar om saker de redan kan. I det här fallet hade vi tre färska rookies. Därför gick jag rakt på sak, lära sig göra en bra espresso och hälla upp en hjärt-cappu. Resultatet blev "med beröm godkänt"!

Detta gör jag gärna igen. Vill ni lära er detta intressanta hantverk hör då av er så syr vi ihop något efter era önskemål. Men räkna med en energisk och intensiv resa där varje minut måste vara packade med information.

Ps. Per dyker givetvis upp 10minuter innan utbildningen på en kopp aeropress. Snällt blir jag tvungen att be honom hålla sig på uteserveringen de närmaste timmarna!

3 kommentarer:

Karin Hedberg sa...

EY! Pillatte mitt diplom goddamnit!

Karin Hedberg sa...

EY! Pillatte mitt diplom goddamnit!

Poyan sa...

hahaha...just det, glömde säga, han ville gärna hålla i ett diplom... hahaha... det fick bli ditt...