tisdag 8 december 2009

Tack Aftonbladet...

... för att du gör mig påmind om vilken skittidning du är! Även om jag inte läser dig mer än ett par gånger om året så förvånas jag över hur du står ut med dig själv! Du består ju av miffon som är lika meningslösa själva som tillsammans som den helhet de utgör, dvs du (mycket som!!)! Miffon som är ex till miffon! Jag undrar hur en vanlig middagskonversation lät hemma hos dem, back in the day?

Hur som helst har nu det första av dina miffon skrivit ett litet blogginlägg, och det andra har replikerat!

Hur orkar du med dig själv, Aftonbladet, hur?! Att det fösta miffot börjar dra paralleller till aparteid och rullstolsbundna är för mig ett under! Mänsklighetens förfall måste vara nära (typ 2012?)!! Och du bara publicerar!!

Jag älskar barn, barn i barnvagnar, barn utan barnvagnar, barn med miffon till föräldrar, barn utan föräldrar, barnmat, barnskrik, barnblöjer med bajs och svt's barnkanal. Jag älskar t.o.m. barnvagnar. Det är inte barnen som är problemet utan en del föräldrar. De är inte många men ändå för många. Det handlar kort och gott om att det finns en ny subkultur bland vissa småbarnsföräldrar som handlar om intensiv egoism. Jag har ett barn så allt jag eller mitt barn gör är ok! Så det så! Jag tror seriöst att de har hemliga möten där de utbyter kunskap om hur de ska plöja fram i samhället som snöplogar i jakten på mitt! Egoism i olika nivåer finns ju i oss alla, men ibland är den extra synlig i närhet av en barnvagn. Det är tråkigt att det i Stockholm lett så långt att skyltar kommit upp. Påbud/förbuds-skyltar känns som det sista alternativet man vill ta till. Jag undrar dock om inte de utnämnda caféägarna reagerar som t.ex vi och da matteo gjorde när vi båda fick bottenbetyg på vårt wifi, alltså med glädje ;).

Som cynisk cafébiträde har jag en del erfarenhet av dessa varelser. Stor hänsyn skall tagas till dem! Så är det bara! De har ju barn! Jag har ofta irriterat mig på detta och ibland pratat med den äldre generationen om de nya småbarnsmammorna. Det var någon som någongång sa något väldigt klokt angående detta. Det handlar om att vi i dagens samhälle måste uppfostra våra barn själva utan våra föräldrars hjälp. Förr hade ens föräldrar större del av ens liv och hjälpte till på ett annat sätt när man fick barn. Man tog del av deras erfarenheter och uppfostran gick i arv. Idag är samhället annorlunda, mer hektiskt och mindre tid, mindre tid med familjen.

Häromdagen hade ett ungt par satt i mitten på hörnsoffan (med plats för minst sex personer) med barnvagnen brevid. Sådär perfekt så ingen annan får plats. Rätt ofta sätter sig folk så utan barnvagnen också, men med barnvagn blir det så påtagligt. För mig är det helt ofattbart hur man själv inte förstår att man kanske ska ställa sin barnvagn så den tar minst plats och är minst i vägen. Förresten... det är inte ofattbart, det är egoism! Att man tycker det är ok att ens barn ägnat de senaste fem minuterna att gallskrika i grannsällskapets öron, hoppandes (med skor på) på sofforna medan man själv sakta men säkert avnjuter sin underbara caffè latte, är för mig ganska konstigt. Ett litet försök till ansträngning att lugna barnet hade betytt så mycket. Men barnen kan inte vara lugna efter motsvarande 10 sockerbitar i en 20 kilos kropp. Så köp en smörgås istället för läsk nästa gång!

Ett av de bästa fallen var de mammor som skickade ner sina barn till att leka i vår källarplan där vi hade guldfiskar (alltså ej barnvagnsbarn utan fem-sex-åringar). De satt själva på entrévåningen och njöt av barnfri fika. I källaren satt dock andra gäster som fick uppleva de sockerhöga barnens hulliganlekar som avslutades med att de klämde ihjäl en guldfisk!! När jag påpekade detta och uppmanade föräldrarna att se efter sina barn blev jag erbjuden de 20, 30 kronorna en guldfisk kostar. Gött!

Majorna är ju lattemammornas ursprung. Och vi älskar dem! Vi har fått se många barn växa upp till trogna cafébesökare =). Vi har varit med om många unga par som fått barn. Det är alltid lika roligt och man blir alltid en del av det. Det är en väldigt viktig och rolig del av vårt yrke som cafébiträde i Majorna. Att få ta del av gästers liv på ett annat sätt som kanske ett större café i centrum. Tråkigt att vissa är tråkiga!

Ses imorgon, med eller utan barnvagn, alltid lika välkommen!


Inga kommentarer: